Bóle narządu ruchu

Ból dolnego odcinka kręgosłupa z przesunięciem bocznym (opis przypadku)

Choroba krążka międzykręgowego w odcinku lędźwiowym przebiega  często z bólem o charakterze promieniującym, któremu towarzyszą niekiedy objawy neurologiczne. Osłabienie czucia, odruchów oraz zmniejszenie siły mięśniowej, są objawami niepojącymi i zawsze wymagają konsultacji u specjalisty.

Częstym objawem jest też zniesienie lordozy lędźwiowej oraz przesunięcie boczne. Pozycja ta polega na odruchowym ustawieniu tułowia w celu ochrony układu nerwowego (korzeni nerwowych). Okazuje się, że najczęstszą pozycją jest przesunięcie barków „od bólu”, czyli tułów z barkami przesuwają się w stronę przeciwną, w stosunku do dolegliwości bólowych pacjenta (ryc. 1). Niektórzy badacze potwierdzają też, że kierunek przesunięcia tułowia nie ma korelacji z topograficzną z pozycją „wypadniętego dysku”.

Rycina 1 Przesunięcie boczne u pacjenta przed terapią.
Rycina 1 Przesunięcie boczne u pacjenta przed terapią. Źródło własne.

Dolegliwości bólowe u pacjenta z przesunięciem bocznym mogą znacząco utrudniać funkcjonowanie i uniemożliwiać wykonywanie pracy zawodowej przez dłuższy czas. U niektórych pacjentów objaw ten może występować  kilka razy do roku.  Aktualnie, szybki powrót do zdrowia oraz pracy zawodowej jest pożądany. Na rycinie 1 przedstawiono sylwetkę pacjenta, który w wyniku dyskopatii cierpi z powodu bólu lędźwiowego kilka razy w roku. Wizyta u osteopaty, w razie wystąpienia incydent, pozwala w sposób bezpieczny skorygować dysfunkcję podczas jednej wizyty.

W wielu przypadkach, gdy objaw przesunięcia nie jest znaczący, to właśnie osteopata może bardzo szybko znieść dolegliwości bólowe oraz wpłynąć na zmianę pozycji odruchowej (ryc. 2). Badanie wraz z odpowiednim postępowaniem osteopatycznym często służy diagnostycznie. Gdy celowane leczenie manualne nie jest skuteczne oznacza to, że należy wykonać badania dodatkowe i skonsultować się z neurochirurgiem.

Rycina 2 Sylwetka pacjenta po terapii.
Rycina 2 Sylwetka pacjenta po terapii. Źródło własne.

Piśmiennictwo

• Kiwerski J: Uszkodzenia krążka międzykręgowego. W: Kiwerski J (red.) Schorzenia i urazy kręgosłupa. PZWL; 2001, s. 116-136.
  • Clare HA, Adams R, Maher CG.: Reliability of detection of lumbar lateral shift. J Manipulative Physiol Ther 2003;26(8):476- 80.
  • Porter R, Miller C: Back pain and trunk list. Spine 1986; 11(6):596-600.